VES II
ZŠ NA NÁVSI
Inuité tvrdí, že pro výchovu dítěte je zapotřebí vliv celé VESNICE
Polabský venkov dostal nafrak, ruku na srdce, vím o čem mluvím vyrostl jsem
tam. Chtěl bych dát svoje děti do školy, která přepíše můj zařitý vzorec
z nefunkční komunity. Vytvořit živou NÁVES kde se děti budou SVOBODNĚ
POHYBOVAT. Pohyb je to co děti přirozeně potřebují a škola jim to obvykle
bere.
Malé dítě chápe prostor po svém i skupiny lidí kolem sebe. Počet dětí
pohromadě nad unosnou míru způsobuje zmatení a stres. Proto je základní
jednotkou dvojdům o max 4 třídách se společným zázemím.
Domy propojené loubím a krytými průchody budou poskytovat volný prostor
pro pohyb. Výuka bude probíhat formou PROJEKTOVÉ práce. Proto budou
na návsi domy označeny štíty jak tomu bývalo dříve s označením profese. Bude
zde dům pekaře kde se bude kontinuálně vyučovat spektrum oborů
týkajících se pekařství . Tedy například potravinářské technologie zpracování,
zemědělská výroba a šlechění rostlin, ochrana proti škůdcům a její vývoj v
době, výživová medicína, historie a vliv dějin na vývoj řemesla. Samozřejmostí je
rozdělání ohně v krbu, hnětení těsta, kynutí a konečně pečení v kamnech. Prot
má dům i komín a zděná kamna.
Dětem bude poskytnuta svoboda aby dle své vlastní motivace přecházli
po návsi a během dne navštěvovali domy různých řemesel a nehledě na věku se
přidružili k novému kolektivu.
Pohyb a chůze bude nedílnou součástí formy výuky. Ta bude zaměřena na
poskytnutí široké nabídky vzdělání na základě praktické výuky a mísením
různých věků dětí. Dojde tak k většímu vzájemnému obohacení nevytváří se
oddělené skupiny.
Pedagogové se budou specializovat na vybrané řemeslo, avšak projektová
výuka jednoho tématu obsáhne všechny běžně učené předměty a ještě něco
navíc - kontext a propojení oborů.
Žáci budou na závěr zpracovávat projekty na svobodně zvolené téma. Nepůjde
však o hodnocení kvality nebo rozsahu, půjde o svobodné rozhodnutí kterým se
člověk učí najít si svou vlastní cestu životem.
Architektonická forma vesnice umožňuje rostlý urbanismus, který se vyvýjí v
čase. Je tedy možné zapojení soukormých investorů, kteří dotují nové domečky
a rozvíjejí tak základní zástavbu. Únosné školné garantuje kvalitu a návratnost
investic.
Dítě obdrží vzdělání ne pomocí řádu a disciplíny, ale díky svobodě volby a
pohybu po areálu. Bude tedy na vnitřní motivaci jestli půjde dítě opečovávat
jabloňový sad, bylinkovu zahradu, skákat do dálky, nebo navštívit dům hrobníka
či rychtáře. Na všech místech samozřejmě bude přítomen pedagog.