VES II









ZŠ NA NÁVSI
Inuité tvrdí, že pro výchovu dítěte je zapotřebí vliv celé VESNICE
Polabský venkov dostal nafrak, ruku na srdce, vím o čem mluvím vyrostl jsem 
tam. Chtěl bych dát svoje děti do školy, která přepíše můj zařitý vzorec 
z nefunkční komunity.  Vytvořit živou NÁVES kde se děti budou SVOBODNĚ 
POHYBOVAT. Pohyb je to co děti přirozeně potřebují a škola jim to obvykle 
bere. 
Malé dítě chápe prostor po svém i skupiny lidí kolem sebe. Počet dětí 
pohromadě nad unosnou míru způsobuje zmatení a stres. Proto je základní 
jednotkou dvojdům o max 4 třídách se společným zázemím.
Domy propojené loubím a krytými průchody budou poskytovat volný prostor 
pro pohyb. Výuka bude probíhat formou PROJEKTOVÉ práce. Proto budou 
na návsi domy označeny štíty jak tomu bývalo dříve s označením profese. Bude 
zde dům pekaře kde se bude kontinuálně vyučovat spektrum oborů 
týkajících se pekařství . Tedy například potravinářské technologie zpracování, 
zemědělská výroba  a  šlechění rostlin, ochrana proti škůdcům a její vývoj v 
době, výživová medicína, historie a vliv dějin na vývoj řemesla. Samozřejmostí je 
rozdělání ohně v krbu, hnětení těsta, kynutí a konečně pečení v kamnech. Prot 
má dům i komín a zděná kamna.
Dětem bude poskytnuta svoboda aby dle své vlastní motivace přecházli 
po návsi a během dne navštěvovali domy různých řemesel a nehledě na věku se 
přidružili k novému kolektivu.
Pohyb a chůze bude nedílnou součástí formy výuky. Ta bude zaměřena na 
poskytnutí široké nabídky vzdělání na základě praktické výuky a mísením 
různých věků dětí. Dojde tak k většímu vzájemnému obohacení nevytváří se 
oddělené skupiny. 
Pedagogové se budou specializovat na vybrané řemeslo, avšak projektová 
výuka jednoho tématu obsáhne všechny běžně učené předměty a ještě něco 
navíc - kontext a propojení oborů.
Žáci budou na závěr zpracovávat projekty na svobodně zvolené téma. Nepůjde 
však o hodnocení kvality nebo rozsahu, půjde o svobodné rozhodnutí kterým se 
člověk učí najít si svou vlastní cestu životem.
Architektonická forma vesnice umožňuje rostlý urbanismus, který se vyvýjí v 
čase. Je tedy možné zapojení soukormých investorů, kteří dotují nové domečky 
a rozvíjejí tak základní zástavbu. Únosné školné garantuje kvalitu a návratnost 
investic. 
Dítě obdrží vzdělání ne pomocí řádu a disciplíny, ale díky svobodě volby a 
pohybu po areálu. Bude tedy na vnitřní motivaci jestli půjde dítě opečovávat 
jabloňový sad, bylinkovu zahradu, skákat do dálky, nebo navštívit dům hrobníka 
či rychtáře. Na všech místech samozřejmě bude přítomen pedagog.